- DŹWIĘKI WOLNOŚCI
DŹWIĘKI WOLNOŚCI
poniedziałek, 24 grudzień 2018
W wyjątkowy sposób młodzież z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kaliszu Pomorskim upamiętniła 37. rocznicę wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. 13 grudnia 2018 uczniowie, nauczyciele, rodzice i mieszkańcy miasta wzięli udział w koncercie „Dźwięki wolności”, zorganizowanym przez młodzieżowy zespół muzyczny Dystraktor, działający przy ZSP w Kaliszu Pomorskim pod opieką nauczyciela historii Konrada Chwastka. Młodzież wsparli muzycy zaprzyjaźnionego zespołu Still Contract – Janusz Cołoś (gitara elektryczna) i Janusz Mojsiejewicz (perkusja).
Młodzi muzycy wraz z doświadczonymi kolegami zaprezentowali znane i popularne pieśni patriotyczne, wojskowe jak również słynne utwory polskiego rocka podejmujące tematykę patriotyczną i wolnościową. Koncert był bowiem podsumowaniem obchodów 100 lecia odzyskania niepodległości przez Polskę. Występ przez autorów został pomyślany jako muzyczna lekcja historii. Poszczególne utwory okraszone odpowiednimi komentarzami miały za zadanie przybliżyć poszczególne wydarzenia i procesy z ostatnich 200 lat historii Polski poczynając od okresu zaborów a kończąc na czasach współczesnych. Data koncertu również nie była przypadkowa. W ten sposób chciano podkreślić patriotyczny charakter tego wydarzenia artystycznego.
Jako wstęp do koncertu zabrzmiała Bogurodzica zagrana w wersji instrumentalnej w opracowaniu na organy, gitary elektryczne, gitarę basową i perkusję. Wyłaniające się z nicości pierwsze dźwięki organów wprowadziły niemal mistyczny nastrój, który potęgowany przez dołączające się po chwili gitary basową i elektryczną umiejętnie budowały napięcie, by osiągnąć swój finał pod koniec utworu wraz z pojawieniem się potężnego brzmienia perkusji. Całość sprawiała wrażenie monumentalności i prawdziwego patosu. To niecodzienne wykonanie pieśni bojowej rycerstwa polskiego nie było jednak jedyną niespodzianką muzyczną tego wieczoru. Muzycy zaskakiwali publiczność na każdym kroku wykonując znane utwory w niecodziennych często własnych aranżacjach utrzymanych w szeroko rozumianej stylistyce rockowej.
Po Bogurodzicy zabrzmiała więc „Rota” jako utwór opowiadający o trudnym wieku XIX – wieku walki o wolność, niepodległość i zachowanie narodowej tożsamości. Jednak zamiast znanej kanonicznej wersji usłyszeliśmy prawdziwy trashmetalowy utwór pełen pasji, szybkości i dzikości. Po Rocie wybrzmiała pieśń żołnierka „Szara Piechota” jako wyraz hołdu dla pokolenia Polaków którym udało się w 1918 roku wywalczyć niepodległość a następnie wyrąbać granice odrodzonego państwa i obronić je przed bolszewicką nawałą. Tu również zamiast klasycznej wersji usłyszeliśmy utwór jakby żywcem wyjęty z klasyki heavy metalu w stylu Iron Maiden czy Judas Priest. Czasy okupacji hitlerowskiej a następnie sowieckiej opowiedziano za pomocą utworu „Żołnierze Wyklęci” z repertuaru zespołu Forteca.
Szczególnie dużo miejsca poświęcono okresowi PRL, ośpiewując w zasadzie każdą dekadę powojennej historii Polski. Zabrzmiały kolejno „Ballada o Janku Wiśniewskim” opowiadająca o masakrze robotników na wybrzeżu w grudniu 1970 r zagrana w stylu punck rockowym, „Ale wkoło jest wesoło” grupy Perfect jako przykład walki z propagandą sukcesu epoki Gierka. Poza szybkim rockowym graniem pojawiły się również bardziej liryczne utwory jak „Piosenka dla Córki” Macieja Pietrzyka opowiadająca o strajku w Stoczni Gdańskiej w sierpniu 1980 r wykonana w ascetycznej aranżacji na gitarę akustyczną i śpiew, jak również utwór „Mury” z repertuaru Jacka Kaczmarskiego w aranżacji na gitarę akustyczną i pianino za pomocą którego muzycy chcieli oddać hołd pierwszej Solidarności. Po chwili wytchnienia powróciły drapieżne brzmienia, gdy muzycy zaprezentowali „Obławę” Jacka Kaczmarskiego w interpretacji punckowo – powermetalowej będącą formą hołdu dla ofiar Stanu Wojennego. O trudnych czasach początków transformacji ustrojowej opowiedziano „Polską” Kultu. Jako piosenkę finałową wykonano utwór „Kocham Wolność” zagrany w nieco dłuższej wersji za sprawą wspaniałej interakcji publiczności, która wraz z muzykami śpiewała słowa refrenu „Wolność kocham i rozumiem, wolności oddać nie umiem”.
Myliłby się jednak ten, kto pomyślałby, że na tym koncert się skończył. Bowiem zanim pozwolono muzykom zejść ze sceny musieli jeszcze trzykrotnie bisować. Jako Pierwszy na bis zagrano utwór „Hymn” zespołu Luxtorpeda, by następnie jeszcze raz wykonać „Rotę” i „Kocham Wolność”. Koncert okazał się prawdziwym wydarzeniem kulturalnym i patriotycznym zarówno dla samych wykonawców jak i licznie zgromadzonej publiczności. W trakcie koncertu wytworzyła się atmosfera braterstwa, uniesienia i szczerego patriotyzmu. Trudno byłoby sobie wyobrazić lepsze zwieńczenie obchodów 100. rocznicy odrodzenia Rzeczypospolitej oraz tragicznej daty 13 grudnia 1981 roku.
Pragniemy podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do zorganizowania koncertu, dyrektorowi MGOK w Kaliszu Pomorskim Tomaszowi Bukowskiemu wicedyrektor Anecie Olszackiej i pracownikom za użyczenie sali i sprzętu nagłośniającego. Panu Adamowi Stąporkowi za realizację dźwięku. Dziękujemy za wsparcie finansowe Burmistrzowi Kalisza Pomorskiego, dzięki któremu możliwe było przygotowanie koncertu w ramach działania z projektu „Kalisz Pomorski od przeszłości do teraźniejszości”, prowadzonego przez działające przy ZSP w Kaliszu Pomorskim stowarzyszenie „Jesteśmy Razem”.

(ZSP)